20 handige SEO tips
Noah    26 januari 2016

20 handige SEO tips


20 handige SEO tips die je zelf kunt uitvoeren Als ondernemer zijn er een heleboel dingen die je zelf kunt veranderen aan je website als je een beetje handig bent. Speciaal voor die ondernemers hebben wij een leuke lijst samengesteld zodat je in je “vrije tijd” lekker kunt knutselen aan de SEO zonder dat je daar een webmaster voor nodig hebt.

De complete lijst kun je downloaden onderaan het artikel en natuurlijk kun je het ook delen met andere ondernemers zodat iedereen optimaal kan profiteren van deze handige SEO tips!

20 handige seo tips info
Belangrijke punten voor je website volgens Google normen

1. Plaats nieuwe content!
Het is ontzettend belangrijk om je website van nieuwe content te blijven voorzien. Dit betekent dat je een actieve website hebt die bezoekers regelmatig voorziet van nieuwe informatie waardoor ze altijd op de hoogte blijven van veranderingen. Google waardeert dit zal je hiervoor belonen in de ranking. Twee tot drie keer in de week nieuwe content is zat. Hoe meer hoe beter natuurlijk.

2. Uitgebreide content
Zorg ervoor dat de geplaatste content minimaal 400 woorden heeft, goed geschreven is en relevant is. Ook hier geldt hoe meer hoe beter maar het is niet makkelijk om bijvoorbeeld content van 1000 of meer woorden plaatsen tenzij je een schrijfbeest bent. Onder de 400 woorden kan ook maar dat wordt minder gewaardeerd en zal geen positief effect op je ranking hebben.

3. Dubbele content
Dubbele content of in Google termen Duplicate content is een absolute NEE. Zorg er dus voor dat jouw content uniek is en niet gekopieerd van een andere website. Google zal dit bestraffen met een lagere positie in de ranking. Een handige tool om te controleren of jouw content gekopieerd is of misschien heb je een tekstschrijver aangenomen die jouw teksten elders heeft gekopieerd, kun je vinden op de website van Copyscape.

4. Dubbele content op je eigen site
Zorg ervoor dat je geen dubbele content op je eigen website hebt staan. Een verwijzing naar… kan wel in bijvoorbeeld een kolom aan de rechterkant van je pagina die verwijst naar andere artikelen.

5. Keywords in je content
Het is vanzelfsprekend belangrijk om zoekwoorden in je teksten te plaatsen. Kunst is om niet je hele tekst vol te schrijven met zoekwoorden. Denk tijdens het schrijven van tekst vooral niet aan Google maar aan bijvoorbeeld de voordelen van je onderwerp. Je zoekwoorden zullen dan vanzelf een aantal malen in de tekst verschijnen. Gebruik je zoekwoorden bijvoorbeeld een keer of 3 tot 4 en niet meer. Veel zoekwoorden wordt gezien als Spam en daar wordt je voor gestraft.

6. Long Tail Keywords als zoekopdracht
Ga op zoek naar lange zoekwoorden, ook wel long tail keywords genoemd. Meer dan 70% van je bezoekers zoekt op deze manier. Zoek uit op welke termen het meest gezocht wordt en schrijf daar een stuk over. Een exacte zoekterm wordt namelijk beter gevonden dan een zoekterm die er sterk op lijkt. Verkoop jij bijvoorbeeld “Womens Levi’s Blue Jeans High fit”, dan wordt je ook gevonden op “Blue Levi’s jeans High fit women” maar als jouw eerste zoekterm exact is dan wordt je daar beter op gevonden als dat de meest gebruikte zoekterm is en toevallig ook jouw tekst daarover gaat.

7. De titels van je pagina’s
De titels die je gebruikt voor de pagina’s van je website zijn enorm belangrijk voor de SEO. Het zou dus stom zijn om hier geen zoekwoorden in te verwerken.

8. Keywords in de titels van je pagina’s
De titels van je pagina’s zijn zeer belangrijk. Ook hierin kun je zoekwoorden verwerken en het is belangrijk om je zoekwoorden vooraan in je titel te plaatsen.

9. Keywords in de beschrijving van je pagina’s
In de zoekresultaten van Google zie je altijd een korte beschrijving van je pagina. Hier kun je ook zoekwoorden in verwerken maar zorg ervoor dat de beschrijving ook aantrekkelijk genoeg is om je bezoeker te overtuigen om je website te bezoeken. De beschrijving is namelijk één van de eerste contactmomenten tussen je bezoeker en jouw website.

10. Keywords in koppen en paragrafen van je tekst
In je content maak je veel gebruik van koppen en paragrafen. Deze koppen kun je een H-tag meegeven. Google ziet dit en zal bijvoorbeeld een H3 tag al een goede waardering geven. Maak van deze titels dus zoekwoorden omdat er een tag aan zit.

11. White space
Schrijf je een lange tekst, zorg er dan voor dat je veel korte paragrafen schrijft zodat je veel witte ruimte creëert op je pagina. Een grote lap tekst kan wel maar dat leest moeilijker en dat kan ervoor zorgen dat je bezoeker sneller weggaat.

12. Jip en Janneke taal
Je teksten moeten voor iedereen leesbaar zijn en je moet er makkelijk doorheen kunnen lezen. Zorg er dus voor dat je niet teveel moeilijke woorden gebruikt om zo de aandacht van je lezer bij je tekst te houden. Want dat leidt uiteindelijk weer tot het realiseren van je doelstelling.

13. Spelfouten
In Nederland kan iedereen ontzettend goed lullen zoals dat heet maar schrijven schijnt nogal lastig te zijn. Meer dan 80% van de Nederlands bevolking maakt met grote regelmaat spelfouten en dat kan jouw website niet gebruiken. Betreft het content voor je website? Zorg er dan voor dat je spelling gecontroleerd wordt of lees er zelf een paar keer overheen. Slechte grammatica wordt namelijk keihard afgestraft. Je kunt eventueel een tekstschrijver inhuren.

14. Gebruik foto’s en video’s.
Foto’s en video’s hebben enorm veel invloed op de gedachten gang van je bezoeker. Een foto geeft namelijk meer informatie dan een stuk tekst en heeft ook invloed op de emotie van je bezoeker. Hetzelfde geldt voor video’s. Google hecht veel waarde aan informatieve aanvullende content.

15. Link naar website met een hoge Authoriteit
Website als Google, Twitter of Facebook hebben een enorm hoge autoriteit. De homepage van Twitter heeft bijvoorbeeld een PR9. Op een schaal van 0 tot 10 met 10 als hoogste is dit natuurlijk grandioos. Er zijn ook websites met een iets minder autoriteit en het is belangrijk om content op je pagina naar die websites te linken. Heb jij bijvoorbeeld een pagina die gaat over de uitstoot van VW auto’s, dan kun je linken naar een artikel op NU.nl die over jouw specifieke onderwerp gaat.

16. Links niet overdrijven!
Hierboven hadden we het over externe links naar hoge PR websites. Erg belangrijk maar zorg ervoor dat je het niet gaat overdrijven. Eén of twee links naar zulke websites is meer dan voldoende. Als je het gaat overdrijven dan wordt dit gezien als teveel “linkjuice” geven aan websites en dit wordt weer afgestraft.

17. Be Responsive
Vandaag de dag zoekt bijna iedereen iets op via een mobiel apparaat. Lekker op de bank met je tablet of smartphone bijvoorbeeld. Voor Google en alle andere zoekmachines dus eigenlijk een verplichting geworden dat je website mobiel geoptimaliseerd is, oftewel Responsive. Websites die niet responsive zijn worden automatisch minder gewaardeerd dan websites die dit wel zijn.

18. Social Media
Hoe meer likes hoe beter! Zorg ervoor dat je een betrouwbare groep volgers creëert op het internet die regelmatig post liken. Google ziet dit als een vorm van populariteit van jouw website en zal dit positief waarderen. Denk hierbij aan likes van Facebook, Google , Linkedin, Pinterest etc.. Dit geld ook voor het aantal volgers.

19. Twitter links
Hoe meer mensen een stukje over jouw website schrijven met een link erbij, des te meer Google denkt dat jouw website ontzettend populair en betrouwbaar is. Tweets van mensen met een hoge autoriteit worden helemaal goed gewaardeerd. Denk hierbij aan Twitter accounts van Universiteiten, overheid, bekenden Nederlanders etcetra.

20. Klant ervaringen
Ervaringen van klanten doen het nog steeds goed bij de Grootste zoekmachine ter wereld. Het is dus belangrijk dat je deze op website plaatst maar daarnaast is het ontzettend belangrijk dat mensen op social media ook positieve reviews achterlaten.

Aan de slag!
Uiteraard zijn er nog honderden richtlijnen die gevolgd moeten worden om een hoge positie te scoren in Google maar hierboven heb je er in ieder geval al een heleboel waar je zelf iets mee kunt doen zonder daar hulp voor in te hoeven schakelen.

Met deze 20 handige SEO tips ben in ieder geval verzekerd van een goede opzet waardoor je al behoorlijk zult gaan stijgen in de zoekmachines.

Handige informatie voor ondernemers:
Facebook marketing  |  Neuromarketing  |  Online sales tips  |  Responsive website  |  SEO  |  Wat is een goede website  |  Webteksten schrijven  |  
Logo footer website
Tuindorpstraat 61
7555 CS Hengelo
Overijssel

  info@vendesign.nl
  074 20 20 567
  06 253 77 558   Whatsapp

Social Media


VenDesign Erkend leerbedrijf