10 SEO Mythen
Noah    04 februari 2016

10 SEO Mythen


1. Meer links werken veel beter dan de veel content
We weten allemaal dat SEO vroeger veelal ging om zoveel mogelijk links te bouwen en waar ze vandaan kwamen was in feite niet belangrijk. Veel backlinks was simpelweg een zekerheid voor een hoge positie. Helaas is dat vandaag de dag niet meer zo makkelijk. Eigenlijk al sinds de Google Penguin update. Maar ondanks dat zijn volgens Searchmetrics backlinks nog steeds één van de belangrijkste factoren (top5) echter zul je je link building strategie drastisch aan moeten passen.

Tegenwoordig is het belangrijk om zoveel mogelijk te concentreren op kwalitatieve backlinks. En als je weet hoe je op de juiste manier kwalitatieve backlinks kunt genereren dan kun je overgaan tot zoveel mogelijk van deze kwalitatieve backlinks verzamelen. Als is de hoeveelheid links vaak niet eens nodig als je een kwalitatieve link building strategie hebt.

Het gebeurt tegenwoordig nog steeds te vaak dat website eigenaren bedrijven inhuren voor de link building strategie echter gaan dit soort bedrijven helaas veel te vaak voor zoveel mogelijk backlinks, ongeacht de kwaliteit. En zoals je nu weet gaat het niet meer om zoveel mogelijk backlinks verzamelen maar om relevante bronnen die naar jouw relevante pagina’s verwijzen.

Alle tijd die je investeert in het creëren van goede en relevante content zal zich uitbetalen in waardevolle backlinks.

backlink belang legenda seo card
(Bron: Searchmetrics)

2. SEO werkt alleen met een top 3 positie
Iedereen wil natuurlijk op die eerste positie staan en het heeft ook een sterk verband met de CTR (doorklikratio) maar de focus zou niet moeten liggen op enkel het behalen van een top positie op de eerste pagina.

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te weten dat gebruikers van zoekmachines de neiging hebben om als eerste op de bovenste drie resultaten te klikken. Sterker nog, het is al onderzocht en bewezen dus bespaar jezelf de moeite om het uit te zoeken echter, het is ook bewezen dat wanneer je niet in de top drie posities staat maar juist daaronder, de CTR in verhouding veel hoger is als je een goede relevante tekst onder de zoekterm hebt staan.

Uiteindelijk draait het simpelweg om de juiste combinatie. Er zijn zat bedrijven die op de eerste positie staan en daardoor extreem veel verkeer krijgen maar weinig conversies hebben omdat de zoekterm te weinig relevantie heeft met landingspagina. Het ultieme is natuurlijk om op plek 1,2 of 3 te staan met de juiste relevantie waardoor je veel conversies haalt.

Conclusie
Het is niet makkelijk om met al je zoektermen een top 3 positie te krijgen. Zorg er dus voor dat je zoektermen en pakkende meta beschrijvingen extreem goede relevantie hebben met de pagina waar je naartoe linkt. Mensen zullen daardoor langer op je pagina blijven, conversies opleveren en jouw pagina delen wat weer zorgt voor kwalitatieve backlinks. Uiteindelijk zul je daarvoor weer beloond worden met een hogere positie.

Een hoge ranking is niet belangrijk als je content niet relevant is en een lagere ranking kan juist succes opleveren als je de juiste zoektermen gebruikt, de meta beschrijving klopt en de content relevant is.

In het onderstaande voorbeeld kun je zien dat er eigenlijk maar 2 websites zijn die zich echt focussen op de zoekterm met relevante meta beschrijving. De andere websites hebben zich alleen gefocust op de zoekterm (zelfs Marktplaats). Ze zullen veel verkeer krijgen maar ook veel bounce omdat de pagina’s gewoon niet relevant zijn. Op de zevende positie (onderaan) staat een website met met een goede zoekterm en meta beschrijving. En laat dat nou net een bedrijf zijn die mede groot is geworden door zijn SEO strategie, geen tv reclames en door succes onlangs verkocht is aan Marktplaats.

voorbeeld slechte meta ctr
3. Pagina’s moeten op basis van zoektermen geschreven worden
Zoals inmiddels bekend hebben SEO en relevante content een heel sterk verband met elkaar. Het is daarom belangrijk om je pagina’s meer te schrijven op basis van relevantie dan een zoekterm pakken en je pagina volgooien met die term om daar een tekst omheen te schrijven.

Vroeger was het belangrijk om je pagina’s te vullen met zoektermen en des te meer des te beter dachten we altijd. Ook wel keyword stuffing genoemd. Veel websites hebben daardoor nog steeds hele pagina’s vol met teksten staan waarin hele rare zinnen staan waarvan de zinsbouw voor geen meter klopt. In plaats van een beloning met een hogere positie in de zoekmachines, wordt je hier juist voor bestraft met een lagere positie omdat jouw content niet meer gebaseerd is op bezoekers van correcte informatie voorzien maar op het behalen van een hogere positie. Door gebruik te maken van L.S.I. (latent semantic indexing) is het niet meer nodig en vooral zinloos om je teksten vol te proppen met de zoekterm waar je op gevonden wil worden.

voorbeeld keyword stuffing
(voorbeeld keyword stuffing)

De techniek van L.S.I. zorgt er tijdens het crawlen automatisch voor dat jouw zoekterm uit de content wordt gehaald. Je wordt dan ook beloond voor het creëren van informatieve en gebruiksvriendelijke content. Baseer je content dus op het informeren van je bezoeker en schrijf met synoniemen en gerelateerde teksten. In combinatie met een goede titel (waar je wel je zoekterm gebruikt) en meta tekst wordt exact duidelijk waar jij op gevonden wilt worden.

Waar het op neer komt is dat zoekmachines je in de toekomst niet meer zullen bestraffen voor het te weinig gebruiken van je zoektermen maar juist voor het teveel gebruiken van je zoektermen. Schrijf informatieve en gebruiksvriendelijke teksten en de zoekmachines zullen vanzelf begrijpen wat het doel van je pagina is.

4. Keywords moeten precies kloppen met de zoekopdracht
Zoektermen hoeven zoals je hierboven hebt kunnen lezen niet herhaaldelijk in je content te staan. Het is belangrijker om meerdere woorden in bijvoorbeeld de kop van je tekst te plaatsen die logisch overkomen bij je bezoeker. Je kunt bijvoorbeeld beter een zoekterm van een aantal woorden gebruiken of een zin die precies vertelt waar jouw content over gaat.

Zoekmachines zijn slim genoeg om te kunnen achterhalen of jouw content over een bepaald onderwerp gaat. Gaat jouw pagina bijvoorbeeld over bijvoorbeeld conflicten en arbeidsrecht, en jouw zoekterm is “specialist advocaat arbeidsrecht”, dan wordt jouw pagina ook gevonden als men zoekt op “ik zoek een advocaat in arbeidsrecht”, als jouw pagina hier duidelijk de bezoeker over dit onderwerp informeert.

Wanneer gebruik je dan exacte zoektermen? Nou, je kunt er bijvoorbeeld in een AdWords campagne voor kiezen dat je enkel gevonden wilt worden als men op een exacte zoekterm zoekt. Hierdoor kun je kosten besparen omdat je advertentie alleen wordt getoond als men de exacte zoekterm gebruikt.

5. Mijn H1 tags zijn het belangrijkste on-page aspect
Natuurlijk is het nog steeds erg belangrijk om een goede H1 structuur te hebben maar het is niet het belangrijkste aspect. Je geeft hier namelijk alleen maar mee aan waar je informatie over gaat voor bezoekers en zoekmachines en heeft weinig effect op de zoekresultaten omdat de tag meer voor het aanzicht bedoeld is.

Een webdesigner gebruikt H1 tags op zijn custom style sheets als referentie voor de kop van een tekst. Vroeger werd er door de zoekmachines veel meer gelet op het aantal H1 tags en daarom werden ze volgegooid met exacte zoektermen.

De H1 tags zijn in die zien belangrijk dat je duidelijk omschrijft in de kop welke informatie de stuk tekst aan de lezer gaat bieden. Je schrijft je content immers voor je bezoeker en deze moet zoals eerder genoemd een makkelijke, leesbare en gebruiksvriendelijke ervaring hebben tijdens het bezoek aan je pagina.

6. Mijn website heeft veel pagina’s nodig om beter gevonden te worden
Veel mensen zijn er van overtuigd dat het hebben van zoveel mogelijk pagina’s leiden tot meer bezoekers. Een grote website komt immers serieuzer over en is daarom voor Google een belangrijke website denken veel mensen. Dat is niet helemaal waar.

Je kunt een website met veel pagina’s hebben. Maar waar het uiteindelijk op neer komt is dat deze wel waardevolle en informatieve pagina’s moeten zijn. Er zijn namelijk veel mensen die zich veel te veel focussen op het hebben van heel veel pagina’s in zoveel mogelijk zoektermen en het nadeel daarvan is dat door de focus op veel pagina’s, de focus op goede en informatieve content er niet meer is. Het kost veel tijd om heel veel pagina’s met goede content te creëren maar als je toch veel pagina’s wilt hebben dan moet je er voor zorgen dat de content waardevol is voor je bezoeker.

Voor het hebben van teveel pagina’s met slechte content word je zelfs bestraft door Google sinds de Panda update.

7. Ik kan me beter focussen op landelijke SEO dan regionaal Natuurlijk is dit niet waar. Met de focus op lokale zoekopdrachten wordt je beter gevonden door mensen die in de buurt van je bedrijf zitten. Dat geeft een stukje vertrouwen en daarom zijn mensen eerder geneigd om iets bij jou te kopen. Dit geld zelfs voor bedrijven die landelijk opereren.

Google is al een tijdje bezig om lokale bedrijven met de beste content beter vindbaar te maken in de zoekresultaten. Je kunt het zien als een soort van vervanger van de Gouden Gids. Als je een loodgieter nodig hebt in de buurt dan wil je niet dat er boven in de zoekresultaten een loodgieter staat die 200 kilometer verderop zit. En dat proberen ze er sinds de release van het Pigeon algoritme beter te filteren.

Zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien worden de gewaardeerde restaurants uitgelicht. En laat het nou net restaurants zijn die veel tijd besteden aan een gebruiksvriendelijke website met goede content.

Kortom: lokale SEO is zeer belangrijk voor je bedrijf. En het wordt in de toekomst alleen maar belangrijker.

google pigeon algoritme
8. Foto’s hoeven niet geoptimaliseerd te worden
Het is niet alleen belangrijk dat je je foto’s goed optimaliseert, maar je moet ook genoeg afbeeldingen hebben op je website. Ze dragen namelijk enorm bij aan emoties en beslissingen. Zeer belangrijk dus om een goede afbeelding voor je content te kiezen en deze goed te optimaliseren.

Vroeger was het niet zo belangrijk om veel tijd aan je afbeeldingen te besteden. Een alt tekst of bestandsnaam meer of minder maakte destijds niet zoveel uit. Maar sinds Google ook enorm veel waarde hecht aan de content van iedere pagina is het dus zeer belangrijk om je pagina zo rijk mogelijk van content te voorzien. On-page SEO zoals dat heet is belangrijker dan ooit tevoren.

Zoekmachines kunnen aan de hand van een foto alleen niet zien waar de foto over gaat omdat zoekmachines de foto niet kunnen bekijken. Daarom is het belangrijk om een goede titel en alt tekst aan de foto te hangen zodat zoekmachines weten waar de foto over gaat. Daarnaast is het belangrijk om je foto te plaatsen bij de tekst die relevant is aan de foto. Het is natuurlijk slim om foto’s te benoemen naar je de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden.

9. Een mobiel geoptimaliseerde website is voor mijn branche niet belangrijk
Natuurlijk is een mobiele website voor ieder bedrijf in iedere branche extreem belangrijk. Het eerste contact moment tussen jou en je klanten is in 90% van de gevallen via het internet. Het is niet voor niets dat Google een algoritme, genaamd Mobilegeddon, heeft bedacht speciaal voor de mobiele optimalisatie.

Check hier of je website mobiel geoptimaliseerd is:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Blijf niet achter op je concurrenten en zorg dat je website voldoet aan de verwachtingen van alle internetgebruikers, dus ook je klanten. Sterker nog, als je website niet mobiel geoptimaliseerd is dan stappen je huidige klanten niet alleen over naar je concurrenten maar blijven nieuwe klanten helemaal weg. Zorg er dus voor dat je een responsive website laat maken als je deze nog niet hebt.

responsive webdesign
10. SEO kan ik wel overlaten aan mijn IT afdeling
Als ondernemer zou je kunnen denken dat al dat technische gedoe omtrent de optimalisatie hetzelfde gebeuren is als hetgeen de systeembeheerder de hele dag mee bezig is. Dus waarom zou je het niet gewoon bij hem neerleggen? Ik kan je in iedere geval vertellen dat je SEO strategie dan voor geen meter gaat werken aangezien er veel en veel meer bij komt kijken dan alleen het technische aspect.

Je hele strategie hangt af van een goede samenwerking met je IT specialist. Jouw IT’er zorgt ervoor dat de html code van je website klopt en dat je website een sitemap heeft bijvoorbeeld maar zorgt er ook voor dat je netwerk blijft draaien en dat is toch andere koek dan alle a-technische aspecten. Je kunt dan ook niet verwachten van je IT’er dat hij bijvoorbeeld SEO geoptimaliseerde teksten voor je gaat schrijven. Als je het zelf niet kunt dan moet je er iemand voor aannemen of een bedrijf inschakelen die de SEO strategie voor jou gaat uitzetten.

KORTOM:
Gezien de technische vooruitgaan van de zoekmachines met de bijbehorende algoritme updates is het belangrijk om jezelf te scholen en te laten informeren over al deze nieuwe technieken. Blijf niet hangen in deze oude SEO technieken want je hebt er totaal geen baat meer bij. Sterker nog, je wordt ervoor gestraft.

SEO draait vandaag de dag veelal om goede relevante content, gebruiksvriendelijkheid en een kwalitatieve link strategie.

Handige informatie voor ondernemers:
Facebook marketing  |  Neuromarketing  |  Online sales tips  |  Responsive website  |  SEO  |  Wat is een goede website  |  Webteksten schrijven  |  
Logo footer website
Tuindorpstraat 61
7555 CS Hengelo
Overijssel

  info@vendesign.nl
  074 20 20 567
  06 253 77 558   Whatsapp

Social Media


VenDesign Erkend leerbedrijf