Keuzestress
Noah    20 januari 2016

Keuzestress


Mensen die online op zoek zijn naar bepaalde informatie, willen die informatie zo snel mogelijk hebben. Er worden talloze websites bezocht (kost ook tijd) waarop men binnen enkele seconden beslist of ze op die website willen blijven of niet. En daar zit jouw website ook tussen.

Je kent ze vast wel. Van die websites met heel veel kleuren, heel veel knoppen en heel veel banners. En als jij zo’n website hebt dan bestaat de kans de je een hoge bounce ratio hebt, iets wat je als website eigenaar natuurlijk absoluut niet wilt hebben. Maar heb je zelf wel eens goed nagedacht over de indeling van je website en gekeken naar je eigen manier van surfen op het internet? Zo niet, dan verlies je simpelweg een hoop klanten.

Zodra er een bezoeker op je website komt, dan is het jouw taak om er voor te zorgen dat de aandacht van die bezoeker gefocust blijft op 1 onderwerp. Die focus zorgt er namelijk voor dat die bezoeker dat ene doet wat jouw doel is van de pagina en dat is een verkoop of een offerte om maar wat te noemen. Alles wat jouw bezoeker kan afleiden is een gevaar voor jouw doelstelling. Je laat de bezoeker dus niet denken maar je gaat zorgen dat jij je bezoeker een stap voor bent in zijn gedachten gang en uiteindelijk probeer je met jouw mooie en slimme website de keuze voor jouw bezoeker te maken.



In het bovenstaande voorbeeld ziet u de website van een groot autobedrijf. Het nadeel van deze website is dat ze zoveel mogelijk informatie willen verstrekken in één oogwenk. Ze zullen ongetwijfeld ontzettend veel auto’s verkopen en voor zover ik weet spenderen ze een aardige duit aan marketing omdat ze overal te vinden zijn. Toch ben ik er van overtuigd dat deze website beter kan scoren bij de bezoekers.

Zoals je kunt zien weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen met kijken. Nu lijkt het mij de hoofdzaak voor een autobedrijf om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Ik zou er persoonlijk voor zorgen om alle focus op dat doel te leggen.

Neem die foto van het bos op de achtergrond. Een prachtige foto maar het maakt de pagina ontzettend druk. Dit zou al een moment kunnen zijn dat de bezoeker verder gaat zoeken omdat de focus niet ligt op de informatie die de bezoeker wil. Die wil namelijk zijn droomauto vinden!

Verder zie met grote letters staan dat het de grootste is van Nederland. Een bezoeker kan zich afvragen of dat wel zo is, er zijn namelijk nog meer hele grote in Nederland en is het wel een voordeel om dat te vertellen. Misschien is een heel groot autobedrijf ook wel duurder dan andere bedrijven want ze zullen ook wel veel personeel hebben en een hele grote showroom. Dat zal dan wel bij de prijs van de auto in zitten?

Youtube filmpje, leuk maar hoeft niet. Maakt de laadtijd van je homepage langzamer en heeft weinig met je doel te maken. Ervoor zorgen dat je bezoeker zo snel mogelijk bij zijn droomauto is.

Dan heb je die gele balk met een leuke tool om een auto te vinden en daarnaast met kleinere letters waar gevraagd wordt of je op zoek bent naar een occasion. Natuurlijk is jouw bezoeker op zoek naar een occasion! Daar zou de focus van je pagina op moeten liggen. Hoe krijg ik de bezoeker zo snel mogelijk bij die mooie auto!?

De bezoeker van deze website heeft simpelweg te veel mogelijkheden om op te klikken waardoor zijn focus steeds minder ligt op het kopen van een auto. En dat heet keuzestress. Het is duidelijk dat het eerste bedrijf erg professioneel is echter, de website is zo ingericht dat het doel van de homepage is om zoveel mogelijk te laten zien in plaats van direct een auto te verkopen. Zie hieronder een voorbeeld van een ander autobedrijf.



Ik zeg niet dat iedere website er zo uit moet zien maar het is een voorbeeld van het ene uiterste naar het andere. Een hele rustige homepage die eigenlijk maar 1 doel heeft. De bezoeker een auto verkopen. Er zijn aanzienlijk minder keuzes waardoor de bezoeker binnen twee seconden zijn informatie heeft. Het bounce percentage van deze website zal aanzienlijk lager liggen dan bij het eerste voorbeeld.

Dit bedrijf is nét zo professioneel als het andere bedrijf en dat laten ze ergens anders op de website ook wel zien. Daar vragen ze op een ander moment aandacht voor, namelijk wanneer jij je droomauto al hebt gevonden. Geen keuzestress want de volgende stap van de bezoeker is al gemaakt.

Zoals je in de voorbeelden kunt zien is het ene bedrijf bezig om zoveel mogelijk te laten zien op 1 pagina en het andere bedrijf heeft een duidelijk doel. En dit terwijl het allebei zeer professionele bedrijven zijn en veel auto’s kopen. Het tweede voorbeeld heeft alleen minder bezoekers nodig om mensen in de showroom te krijgen. Eenmaal in de showroom is het natuurlijk ook aan de verkoper of de auto nou daadwerkelijk de deur uitgaat of niet.

Handige informatie voor ondernemers:
Facebook marketing  |  Neuromarketing  |  Online sales tips  |  Responsive website  |  SEO  |  Wat is een goede website  |  Webteksten schrijven  |  
Logo footer website
Tuindorpstraat 61
7555 CS Hengelo
Overijssel

  info@vendesign.nl
  074 20 20 567
  06 253 77 558   Whatsapp

Social Media


VenDesign Erkend leerbedrijf