Huisstijl laten maken

Huisstijl laten maken

stripe

Het maakt niet uit in wat voor soort branche je werkt, wanneer je succesvol wilt zijn, zul je een solide merk moeten opbouwen.

Je huisstijl - die alles omvat, van je logo tot je typografie en je kleurenpalet - is wat je uniek maakt. Het is wat je onderscheidt van de concurrentie en je klanten laat weten wie je bent en waar je voor staat. Als je merk een hamburger is, is je merkidentiteit de 'speciale saus'.

Het ontwerpen van een huisstijl is niet altijd even makkelijk, maar wel heel belangrijk. En omdat het zo belangrijk is, is het geen taak die je zomaar even zelf tussendoor kan doen. Er komt veel (denk) werk bij kijken om een merk vanaf de grond af op te bouwen. Creativiteit en “out-of-the-box” kunnen denken zijn geen overbode luxes.

Hoe ontwikkel je een goede huisstijl?

Als startende ondernemer beschik je meestal niet over de basismiddelen om je merk te lanceren (zoals een logo, website of visitekaartje). Misschien weet je ook nog niet precies in welke richting je wil inslaan met je merk en huisstijl? Gelukkig ben jij op deze pagina terecht gekomen. Wij helpen je verder! Met een heel team aan creatieve specialisten, kunnen wij je een verscheidenheid aan input geven. Daarna kies jij welke kant je op wil en wij werken dit verder uit tot in de details. Vervolgens werken we samen om je stijl te perfectioneren.

Waaruit bestaat een huisstijl?

Wanneer we een huisstijl ontwikkelen kijken we voornamelijk naar vijf basiselementen: je logo, het kleurenpalet, de typografie, gebruik van grafische elementen en de tone of voice.

Logo

Met behulp van een sterk logo vergroot je de herkenbaarheid van je merk, en bepaal je de uitstraling van je bedrijf. Het is belangrijk dat jouw logo sterke positieve associaties creëert bij je merk. Dit zorgt ervoor dat een merk blijft hangen bij je doelgroep.

Kleurenpalet

We gebruiken een kleurenpalet om je boodschap te ondersteunen. Kleuren roepen associaties op, afhankelijk van cultuur en generatie. Als jij rust wil uitstralen, kies dan geen schreeuwende kleuren. Een verkeerde associatie roept tegenstrijdige gevoelens op en brengt de kijker in verwarring. Blauw en rood (primaire kleuren) zijn de meest gebruikte kleuren bij merkcreatie, en onthouden we ook het best.

Typografie

Met typografie kun je je onderscheiden. Welk lettertype past het beste bij jouw merk? Helpt het je boodschap te versterken? Eerst kijk je naar de leesbaarheid van een lettertype, en daarna kijk je pas of je het lettertype vind passen bij je merkidentiteit of niet.

Gebruik van grafische elementen

Je wil dat al je media uitingen passen bij je bedrijf, dus alle illustraties, foto’s en video’s die je gebruikt moeten passen binnen het totaalplaatje. Daarom zouden we het ook afraden om fel gekleurde smileys te gebruiken, als je bedrijf luxe horloges verkoopt. Zorg dat je één lijn trekt als het gaat om je visuele uitingen.

Tone of voice

Hoe communiceer je met je klanten? Hou deze manier van communicatie aan bij al je uitingen. Ben je zakelijk en formeel in je taalgebruik? Ben je aanmoedigend of juist hard en confronterend? Je manier van communiceren moet passen bij je doelgroep.

“Een doordacht logo, een juist kleurenpalet, duidelijke typografie, bijpassend gebruik van grafische elementen en een matching tone of voice is de basis die je nodig hebt voor je huisstijl.”

Heb je al een basis?

stripe

Tijden veranderen, nieuwe producten en diensten worden toegevoegd aan bedrijven, merken evolueren en breiden steeds meer uit. Het vernieuwen van je huisstijl kan essentieel zijn om relevant te blijven en om eventueel nieuwe doelgroepen aan te trekken.

Bij het creëren van een nieuw jasje voor je merk bewaken we jouw merkwaarden en gaan we te werk met de al bestaande basis. We zorgen dat je merk vernieuwend is maar niet zijn kernwaarden verliest.

Heb je vragen over het proces of wil je advies over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee over de creatie van een uitblinkende huisstijl.