Facebook doelgroepen
Noah    19 januari 2016

Facebook doelgroepen


Hoe bepaal ik mijn doelgroep met Facebook adverteren
Op Facebook adverteren kan ontzettend voordelig zijn als je op de juiste manier je doelgroepen weet te specificeren. Door de juiste doelgroepen in te stellen bereik je alleen de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst waardoor de kans vele malen groter is dat ze op je advertentie klikken dan wanneer je een brede doelgroep kiest. Je kunt met behulp van de Power Editor precies instellen wie je wilt bereiken zoals selecteren op leeftijd, geslacht, interesses, locatie en zelfs op de activiteiten die ze buiten Facebook om doen in hun vrije tijd. Een krachtig medium dus.

Apparaten
Je advertentie kan op alle apparaten met een webbrowser worden weergegeven. Je kunt zelf kiezen op welke apparaten je advertentie weergegeven mag worden. Daarnaast kunnen je advertenties worden weergegeven in applicaties van Facebook partners.



Demografisch
Er zijn talloze manier om je doelgroep te specificeren. Iemand met een datingsite kan bijvoorbeeld alle mensen die vrijgezel zijn en tussen de 30 en 50 jaar zijn selecteren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook op iemand zijn functie binnen een bedrijf selecteren, opleiding of bijvoorbeeld geslacht. Deze opties gaan nog wel even door.

Let er natuurlijk wel op dat als jij gereedschap verkoopt, je geen vrouwen van rond de 25 selecteert. Die zullen er ongetwijfeld zijn maar dat is niet de doelgroep die je daarvoor wilt benaderen.

Likes and shares!
Facebook weet natuurlijk alles over de interesses van jouw klanten omdat deze net als jij van alles liken en delen. Ook hier kun je natuurlijk van profiteren. Je kunt je advertenties heel gericht maken op basis van bepaalde interesses. Organiseer je, om maar een voorbeeld te noemen, een leuk house feest. Target dan iedereen die vaak naar dit soort feesten gaat omdat de kans zeer groot is dat deze ook naar jouw feest zullen gaan. En zo geldt dit voor alle interesses van mensen.

Gedrag
Ook het gedrag van jouw potentiële klanten houdt Facebook nauwlettend in de gaten en slaat al deze gegevens op. Je kunt bijvoorbeeld mensen selecteren die gevoelig zijn voor online shoppen en dit dus ook graag doen. Verkoop je bijvoorbeeld sneakers, dan kun je mensen targetten die vaak online sneakers kopen. Hoe makkelijk wil je het hebben? Maar je kunt bijvoorbeeld ook onder de partnercategorie Sneakers selecteren. Ook hier kun je aanvullende doelgroepopties kiezen zoals jonge mensen tussen 18 en 34 jaar die bij jou in de regio wonen of wellicht gewoon heel Nederland. Het kan ook zijn dat bepaalde regio’s hoger scoren dan andere. Dan selecteer je gewoon een specifieke regio.

Aangepaste Doelgroepen
Als je eenmaal wegwijs bent met Facebook adverteren en je hebt al aardig wat advertenties geplaatst dan kun je beginnen met het aanmaken van aangepaste doelgroepen. Je kunt bijvoorbeeld een klantenlijst uploaden van mensen die eerder iets bij je hebben gekocht. Facebook kan dan op basis van de profielen van jouw huidige klanten, andere mensen benaderen die een profiel hebben die vergelijkbaar is met de profielen van je huidige kopende klanten. Dit is een krachtige manier van je doelgroepen benaderen.

Je kunt je klantenlijst ook uploaden om je advertentie alleen aan je bestaande klanten te tonen.

Zoals je kunt lezen zijn er talloze manieren om je doelgroepen te benaderen. Uiteindelijk zul je toch veel moeten testen om zo tot je ultieme strategie te komen maar wellicht begrijp je met bovenstaande informatie de opties wat beter.

Handige informatie voor ondernemers:
Facebook marketing  |  Neuromarketing  |  Online sales tips  |  Responsive website  |  SEO  |  Wat is een goede website  |  Webteksten schrijven  |  
Logo footer website
Tuindorpstraat 61
7555 CS Hengelo
Overijssel

  info@vendesign.nl
  074 20 20 567
  06 253 77 558   Whatsapp

Social Media


VenDesign Erkend leerbedrijf