Facebook advertenties
Noah    19 januari 2016

Facebook advertenties


Adverteren op Facebook is iets waar je als ondernemer niet meer omheen kan. Alleen in Nederland zijn er inmiddels al meer dan 9,5 miljoen mensen actief op Facebook en daar behoren ook jouw klanten tussen.

Het klinkt voor sommigen wellicht eng, maar Facebook weet ontzettend veel over jouw klanten omdat jouw klanten net als jij zelf van alles liken en delen. Facebook weet waarschijnlijk meer over jou dan je vrienden, maar goed. Als ondernemer kun je hier gretig en voordelig gebruik van maken.

Je kunt via Facebook op een aantal manier adverteren:

  • Jouw advertentie wordt getoond op de tijdlijn van je klant
  • Jouw advertentie wordt getoond in de rechterkolom van de pagina
  • Jouw advertentie wordt getoond in Apps
  • Jouw advertentie wordt getoond op Instagram


Dit kan op een PC of op mobiele apparaten. Op mobiele apparaten kan het zijn dat de rechterkolom niet beschikbaar is.

In feite kun je alles wat je kunt delen ook adverteren. Wil je bijvoorbeeld meer volgers op je pagina dan kun je met je pagina adverteren. Heb je een leuke actie op je pagina, dan kun je alleen die actie onder de aandacht brengen maar je kunt ook iets heel specifieks adverteren wat niet op je pagina gepost is.

Het is belangrijk om alvorens je een advertentie gaat maken, voor jezelf uit te zoeken wat precies de doelstelling is van je advertentie. Wil je bijvoorbeeld dat mensen alleen klikken naar je website of ga je voor een conversie op je website? Zodra je weet wat de uiteindelijke doelstelling van je advertentie is, kun je beginnen met het maken van een advertentie.

Facebook gebruikt een gebruiksvriendelijk advertentie beheer programma zodat iedereen die enigszins handig is een advertentie kan maken. Tijdens het maken van een advertentie zijn er talloze opties die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Het specificeren van een doelgroep kun je op een andere pagina op onze website gedetailleerd terugvinden. Voor het promoten van een bericht hoef je geen gebruik te maken van het advertentie beheer programma. Dat kan gewoon vanaf je pagina door te klikken op de knop “bericht promoten”. Dit staat onderaan het bericht dat je hebt gepost.

Houd er rekening mee dat veel mensen eigenlijk niet zitten te wachten op advertenties tijdens het scrollen van hun tijdlijn. Afhankelijk van de doelgroep is het belangrijk om de juiste afbeelding en tekst te gebruiken bij je advertentie. Heb je bijvoorbeeld een product voor een enorm brede markt, dan adviseren wij je om een afbeelding te kiezen die wat weg heeft van een leuke “doorsnee” post die lijkt op een post die viral zou kunnen gaan. Erg lastig om zo’n afbeelding uit te zoeken maar daardoor stimuleer je positieve reacties in plaats van negatieve reacties onder je advertentie. Want vergeet niet!! Een nadeel van social media marketing is dat er ook heel veel mensen zijn die klakkeloos overal op reageren zonder je advertentie te hebben gelezen en dit gebeurt helaas meer dan je denkt.

Heb je een hele specifieke doelgroep dan is het wat makkelijker om een afbeelding te kiezen en zul je bijna alleen maar positieve reacties krijgen. Dames die bijvoorbeeld houden van een bepaald geurtje, zouden het fantastisch vinden als jij nou net dat geurtje in de aanbieding hebt om maar een voorbeeld te noemen.

Ons advies is om in ieder geval een paar dezelfde advertenties te maken maar wel met 2 of 3 verschillende afbeeldingen. Zo kun je voor jezelf testen welke afbeelding het meeste succes heeft met de rapportages van Facebook, en daarop verder borduren.

Bovenstaan is wel zo’n beetje de basis informatie die je moet weten. We gaan op andere pagina’s van onze website dieper in op de doelgroepen, klantenlijsten, budget instellen en advertentietypes. Je bent nu in ieder geval op de hoogte van Facebook advertenties.

Handige informatie voor ondernemers:
Facebook marketing  |  Neuromarketing  |  Online sales tips  |  Responsive website  |  SEO  |  Wat is een goede website  |  Webteksten schrijven  |  
Logo footer website
Tuindorpstraat 61
7555 CS Hengelo
Overijssel

  info@vendesign.nl
  074 20 20 567
  06 253 77 558   Whatsapp

Social Media


VenDesign Erkend leerbedrijf