Tips voor jouw online zichtbaarheid!
 Loes      15 april 2022

Tips voor jouw online zichtbaarheid!

Hoe zit het met jouw online zichtbaarheid? Oftewel: hoe zit het met jouw SEO. Want dat is wat je wil toch, online gevonden worden?

SEO is een langdurig proces, waar je goed te tijd voor moet nemen. Want als je het doet, dan wil je het ook goed doen. Maar als je het goed doet, dan is het ’t zeker waard!

Allereerst is het belangrijk om te kijken waar je op gevonden wil worden, oftewel: de zoekterm. Daarvoor is een zoekwoorden onderzoek nodig. Brainstorm voor jezelf alle termen waarop gezocht kan worden, wanneer mensen op zoek zijn naar jouw product of dienst. Er bestaan op internet verschillende tools waarmee je zoekwoorden kunt genereren, mocht je zelf niks bedenken.

Elke pagina op je website heeft een hoofdonderwerp right? Daarvoor dient één zoekterm als hoofd-zoekwoord vastgesteld te worden. Dit zoekwoord moet terugkomen in de titel, meta-description, anchortekst, afbeeldingsnaam en in de alt-tekst.

Het hoofd-zoekwoord wat je hebt bepaald, dient minimaal 3% en maximaal 5% terug te komen in de tekst op je pagina. Zorg daarbij voor drie synoniemen, deze synoniemen dienen minimaal 1% en maximaal 2% terug te komen in de tekst.

Zoekwoordendichtheid 

Het hoofd-zoekwoord wat je hebt bepaald, dient minimaal 3% en maximaal 5% terug te komen in de tekst op je pagina. Zorg daarbij voor drie synoniemen, deze synoniemen dienen minimaal 1% en maximaal 2% terug te komen in de tekst. Zo zorg je voor de juiste zoekwoordendichtheid.

Meta-description & titel

Zorg voor een pakkende titel, waarin je hoofd-zoekwoord weer terugkomt. Je meta-description dient een korte samenvatting te zijn van de te bezoeken pagina. Hoe je het beste een titel & meta-description moet schrijven, lees je terug in onze blog.  

Titels en koppen

Bij het schrijven van een tekst, kan je voor je titel een H1 gebruiken. Gebruik voor andere koppen en subkoppen een H2 of H3. Zoekmachines vinden het namelijk niet cool als er meerdere H1’s op een pagina staan!

terug komt in het hoofdonderwerp van de desbetreffende pagina. Zorg er bij externe links voor dat je gaat linken naar websites met een hoge autoriteit, dat kan je checken via een domain authority checker op internet.

Interne en externe links

Zoekmachines houden van zowel interne als externe links. Zorg ervoor dat het woord wat je gaat linken, terug komt in het hoofdonderwerp van de desbetreffende pagina. Zorg er bij externe links voor dat je gaat linken naar websites met een hoge autoriteit, dat kan je checken via een domain authority checker op internet.

Je afbeeldingen

Gebruik je afbeeldingen in je tekst? Zorg dan voor een goede bestandnaam, inclusief je zoekwoord. Zoekt iemand bijvoorbeeld op vendesign.jpg, dan is de kans groot dat jouw afbeelding al snel naar boven komt. Noem je je afbeelding foto1.jpg, dan kan Google jouw afbeelding niet aflezen en moet dan uitgaan van de content om jouw afbeelding heen.

Maak ook gebruik van een alt-tag die overeenkomt met je zoekwoord en tekst. Mocht je afbeelding niet laden, dan gebruikt Google de alt-tag om te lezen wat er op de afbeelding staat.

Responsive webdesign

Responsive webdesign betekent simpel gezegd dat je website zich automatisch aanpast aan het formaat van het apparaat waarop de website wordt bekeken. Wist je dat Google mobile first indexeert. Dit betekent dat Google naar de mobiele versie van je website kijkt. Google zorgt er hiermee voor dat websitebezoekers niet terecht komen op een niet-mobielvriendelijke website. Dus, wil je dat jouw website goed wordt geïndexeerd door Google? Zorg dan voor responsive webdesign!

Websitesnelheid

Google houdt niet van trage websites. Heb jij een website die traag laad, dan wordt je lager in de zoekmachine weergegeven. Wil je hoog scoren, zorg dan voor een snelle laadtijd van je website. Er zijn online verschillende tools om de laadtijd van je website te optimaliseren!

In grote lijnen zijn dit een aantal tips waarmee jij zelf aan de slag kunt om je online zichtbaarheid te verbeteren. Heb je zelf geen zin om met je SEO aan de slag te gaan? Besteed het dan uit! Bekijk hier onze SEO pakketten!