Hoe schrijf je goede SEO teksten
 Noah      29 juni 2021

Hoe schrijf je goede SEO teksten

Met zoekmachine optimalisatie wil je ervoor zorgen dat je hoger scoort in Google, wat uiteindelijk moet gaan leiden tot het verkrijgen van meer websitebezoekers. Het is dus van belang dat de content op je website SEO vriendelijk is.

Om goede SEO-teksten te schrijven heb je een goede copywriter nodig. Iemand die gespecialiseerd is in het schrijven van unieke en pakkende teksten die een bepaald doel hebben. Denk hierbij aan reclame, werving of iets anders wat tot een bepaalde actie leidt. Je kan er ook voor kiezen om zelf de SEO-teksten te schrijven, op die manier kan je natuurlijk kosten besparen. Wij voorzien jou van een aantal tips om je alvast op de goede weg te helpen!

Een goede tekst bestaan uit een aantal factoren. Het is belangrijk om een doel te hebben alvorens je begint met schrijven. Als je wilt dat een bezoeker na het lezen van je tekst een product afneemt dan zul je je daarop moeten focussen. Verplaats jezelf in de bezoekers van je website en zorg voor de juiste tone of voice.

Keywords
Op welke keywords oftewel zoekwoorden in het Nederlands, wil je gevonden worden? Het is belangrijk om hier goed over na te denken of om een keyword tool te gebruiken waarmee je kunt zien welke zoekwoorden het beste scoren. Let er bijvoorbeeld op dat je zoektermen gebruikt die uit meerdere woorden bestaan en niet een zoekterm die uit één woord bestaat. Op die manier krijg je bezoekers die veel meer waarde hebben omdat zij specifiek op jouw zoekterm hebben gezocht.

Voorbeelden zoekwoorden:
Spijkerbroek – Alles over spijkerbroeken
Spijkerbroek kopen – Webwinkels met spijkerbroeken
hoge dames spijkerbroek Levi’s kopen – Kassa! Bezoeker gelijk op de juiste pagina.

Nog een voorbeeld:
Fiets – Alle zoekresultaten die te maken hebben met een fiets
Omafiets – Zoekresultaten met betrekking tot een omafiets
Omafiets kopen – Webwinkels met omafietsen
Blauwe Batavus omafiets 26 inch kopen – Yes! Een specifieke zoekopdracht die de bezoeker meteen leidt naar de juiste pagina met het juiste product.

Meer dan 70% van de mensen zoekt op long tail keywords. Dit zijn zoektermen bestaande uit drie of meer woorden. Deze zoekopdracht is erg specifiek omdat men zo snel mogelijk bij de juiste informatie wil zijn. Door je op deze keywords te focussen, zorg je ervoor dat de kans veel groter is dat ze op jouw website klikken en iets afnemen. Dit komt doordat jouw tekst informatie geeft die gericht is op hun zoekterm.

Let op!
Gooi je tekst niet vol met zoekwoorden. Dit zal door Google gezien worden als spam en hiervoor zul je eerder gestraft worden, en dat betekent dat je juist lager in de zoekresultaten komt te staan. Ons advies is om zoekwoorden een keer aan het begin te plaatsen, ergens in het midden en ergens aan het einde van je tekst.

De tekst
Nu je je doel en zoekwoorden hebt bepaald, is het tijd om aan je tekst te beginnen. Denk eraan, je probeert iets te verkopen maar maak er geen goedkoop verhaal van. Je bezoekers zijn op zoek naar informatie over een product of dienst en die informatie ga jij geven met een commerciële tint. Wij adviseren om geen termen zoals ‘het beste, de grootste of de goedkoopste’ te gebruiken maar vertel vooral waarom jou product zo goed is, welke voordelen het heeft, welke problemen het oplost en waarom het verstandig is om het bij jou af te nemen. Maak hierbij dus gebruik van je USP (unique selling point). Wat onderscheidt jou van je concurrent. Zorg ervoor dat je tekst uit ongeveer 500 woorden bestaat, meer mag natuurlijk ook (graag zelfs) want Google hecht enorme waarde aan lange teksten. Let wel op dat zo’n lange tekst dan wel overeenkomt met je product.

Denk niet teveel aan de zoekmachine en zorg er vooral voor dat je een tekst schrijft die eruit springt met veel informatie. Google ziet vanzelf tijdens het crawlen dat jouw tekst echt over het desbetreffende product gaat en dat jouw doel is om de bezoeker zo goed mogelijk te informeren. En wie kan er nou meer met liefde over een product vertellen dan degene die het aanbiedt?

Afbeelding
Als je je tekst klaar hebt, moet je ervoor zorgen dat je een passende afbeelding bij de tekst hebt. Belangrijk is dat je de afbeelding een titel geeft die over jouw tekst gaat. Gebruik ook een goede ‘alt tekst’. Deze tekst is een korte omschrijving van de afbeelding. Deze ‘alt tekst’ zie je niet, maar deze verschijnt in de broncode van je pagina. Google zal dit positief waarderen tijdens het crawlen van je pagina.

Linkstructuur
Een goede website met goede teksten heeft ook een goede linkstructuur nodig. Ook wel ‘anchor’ teksten genoemd. Heb je in je tekst een zoekwoord staan die gerelateerd is aan een andere tekst op je website? Zorg er dan voor dat dit zoekwoord ook daadwerkelijk gelinkt wordt aan die pagina. Gooi je website niet vol met interne links maar zorg ervoor dat de teksten die je linkt, super relevant zijn. Net zoals de inkomende backlinks van andere websites maar daarover meer op een andere pagina.

De paginatitel en de meta-description
Klaar met de tekst, linkjes en afbeeldingen. Dan is het tijd om jouw geschreven content kort samen te vatten in je paginatitel en meta-description. Dit zijn namelijk de eerste onderdelen van jouw website die een zoeker in de zoekmachine ziet. Schrijf daarom een titel en description die de aandacht trekken van jouw potentiële websitebezoekers.

De titel mag niet meer dan 60 tekens zijn, zorg er hierbij voor dat je in een verhalende vorm 1 a 2 zoekwoorden terug laat komen. Schrijf voor je bezoeker en ga na waar hij/zij naar op zoek is. Zorg ervoor dat de titel overeenkomt met de inhoud van je pagina, zo hou je het bouncepercentage zo laag mogelijk.

De meta-description is een korte samenvatting van jouw webpagina en mag niet meer dan 160 tekens zijn. Verwerk je belangrijkste zoektermen in de description en maak gebruik van je USP’s! Activeer je potentiële bezoekers om te klikken. Zorg er altijd voor dat je iets invult, anders is de kans groot dat Google zelf de meta-description invult.

Met de bovenstaande informatie heb je een goede basis om te beginnen met het schrijven van SEO-teksten. Het hoeft niet heel erg ingewikkeld te zijn als je er maar voor zorgt dat je goed voorbereid bent alvorens je begint met schrijven. Vraag jezelf af wat je doel is en hoe je dit doel kunt bereiken door zoveel mogelijk relevante informatie te verschaffen. Dan komt het vanzelf goed. En is het allemaal toch te ingewikkeld of neemt het te veel tijd in beslag? Ga dan op zoek naar een goede tekstschrijver die het voordelig voor je wil doen!