Google Search, hoe werkt dat?
 Loes      23 september 2021

Google Search, hoe werkt dat?

Zoekmachines zoals Google, we kunnen inmiddels niet meer zonder. Hoe vinden we anders informatie op het internet? Google Search wordt dagelijks gebruikt door miljarden gebruikers. Dankzij Google Search heb je in een fractie van een seconde gevonden wat je zocht. Maar hoe werkt dat dan?

De 3 stappen van Google

Google doorloopt een stappenschema om je de juiste zoekresultaten weer te geven.

Te beginnen met crawling. Crawling is het proces waarbij een systeem continu het internet rond gaat op zoek naar nieuwe pagina’s of bijgewerkte pagina’s. Google doet dit met behulp van robots, de robots herkennen bepaalde zoekwoorden en weten waar de teksten over gaan.

Daarna gaat Google indexeren. Met indexeren wordt bedoeld dat alle informatie die Google tegenkomt wordt opgeslagen in een index. Dit is te vergelijken met een gigantische database met alle informatie die Google heeft opgeslagen. De robots beoordelen de website, is het makkelijk om te navigeren door de website, zijn de teksten leesbaar en komt de content overeen met de zoekopdracht? Dan wordt de pagina getoond in de zoekresultaten van Google.

Als laatste stap wordt de webpagina beoordeeld op de inhoud. De inhoud bepaalt voor een groot gedeelte op welke positie de pagina wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Dit noemen ze ook wel ranking.

De algoritmen van Google Search

Nadat Google de webpagina geïndexeerd heeft, wordt de webpagina getoond in de zoekresultaten. Het algoritme van Google bepaalt de volgorde van de resultaten. Een algoritme is een reeks van opeenvolgende stappen die gezet moeten worden om een bepaald doel te bereiken.

Google gebruikt speciale algoritmen om zoekresultaten te genereren. Van een aantal is de werking bekend. Het doel van de algoritmen is het tonen van de beste resultaten voor elk zoekwoord. Google werkt geregeld aan de factoren die meewerken aan de ordening van de zoekresultaten, om zo de algoritmen te verbeteren.

Waar kijkt Google dan naar?

Google denkt, hoe meer hoe beter. En andersom natuurlijk:

  • Aantal websitebezoekers
  • Hoe lang blijven de bezoekers op de website
  • Hoeveel pagina’s er worden bekeken
  • Hoeveel backlinks zijn er?
  • Wat is de status van de beveiliging
  • De inhoud van de website

Dus kortom, zorg ervoor dat je zorgt voor een website met goede inhoud. Zorg voor de juiste keywords waar op gevonden wil worden en vergeet een sitemap niet. Creëer backlinks en maak je website voor