10 Typische websitefouten en hoe je ze kunt vermijden
 Noah       8 april 2021

10 Typische websitefouten en hoe je ze kunt vermijden

Wil je meer leads genereren? Hier zijn enkele veelvoorkomende websitefouten en hoe je deze kunt vermijden:


Ongestructureerde informatie
De meeste websitebezoekers zijn er met een doel. Ze zijn op zoek naar een antwoord op hun vraag, zijn op de hoogte van een product of doen een aankoop. Als ze het moeilijk vinden om dingen te vinden, gaan ze weg. Dat is voor geen enkel bedrijf een gunstige situatie, toch?

Het is van cruciaal belang om de stroom van een website goed te plannen voordat deze ontworpen wordt. Rekening houdend met de behoeften van de gebruikers, is het essentieel om webpagina's in aflopende volgorde van belangrijkheid te plaatsen.

De volgende afbeelding toont de ideale structuur van een kleine bedrijfswebsite:



Het is gemakkelijker om relevante informatie te vinden in een hiërarchische structuur die de gebruikers van de ene pagina naar de andere leidt.


Niet geoptimaliseerd voor mobiel
Uit een onderzoek van Statista blijkt dat meer dan de helft van al het wereldwijde websiteverkeer afkomstig is van mobiele apparaten.



Als een website niet geschikt is voor mobiele apparaten, verliest deze waarschijnlijk een stuk waardevol verkeer en klanten aan concurrenten.


Langzaam laden
Sitesnelheid is een integraal onderdeel van de algehele gebruikerservaring. Het is beter om geen website te hebben dan een trage website die gebruikers overtuigt om nooit meer terug te komen.

Hier zijn enkele fundamentele tips om de snelheid van uw site te optimaliseren:

1. Test altijd de paginasnelheid: Google raadt aan om de Lighthouse-tool te gebruiken om problemen met de laadsnelheid te controleren en op te lossen.

2. Beeldoptimalisatie: zware afbeeldingen zijn een veelvoorkomende oorzaak van langzamere laadtijden. Je kunt een online beeldoptimalisatieprogramma gebruiken om je afbeeldingen te comprimeren tot 200 KB.

3. Webhosting: een slechte webhost is een belangrijke reden voor slechte siteprestaties. Tijdens het bezoeken van een site heeft een gebruiker toegang tot bestanden van een externe server. De bestanden worden net zo snel geladen als de snelheid van de server, wat afhangt van de kwaliteit van de hostingservice van de website.

LEES: Paginasnelheid is een rangschikkingsfactor, een ervaringscomponent, een cruciaal aspect van de algehele siteprestaties.


Geen Call to Action
Een site zonder Call to Action is een weg zonder verkeersborden. CTA-knoppen zijn strategisch geplant om de gebruikers naar specifieke bestemmingspagina's te leiden waar ze de gewenste actie kunnen ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier.



Het is praktisch onmogelijk voor een zakelijke website om leads of verkopen te genereren zonder de juiste CTA-knoppen.



CTA's vullen websitecommunicatieberichten aan en spelen een grote rol bij het omzetten van bezoekers in leads.


Foutpagina's
Ooit een webpagina gezien met de tekst "404-fout" of "deze pagina bestaat niet". Een 404-pagina is de meest voorkomende webpagina-fout.

Het is niet prettig voor de gebruiker of het bedrijf. Paginaproblemen komen vrij vaak voor, maar het is goed als je ze snel kunt oplossen. Regelmatige website-audits kunnen dergelijke discrepanties helpen opsporen.



Een goede manier om foutpagina's op te lossen, is door ze door te verwijzen naar de relevante pagina's op de site.


Rommelige lay-out
Er is een overvloed van informatie te vinden online, maar je paginabezoekers zijn er om zo snel mogelijk antwoord op hun vraag te vinden. Het is dus geen goed idee om een hele scriptie over je bedrijf op je website te plaatsen. Wat je nodig hebt is een schoon, representatief ontwerp met royale hoeveelheden witruimte. Maak bijvoorbeeld gebruik van iconen in plaats van tekst.


Inconsistent ontwerp
Een inconsistent ontwerp brengt het publiek in verwarring en zorgt ervoor dat ze hun interesse verliezen. Stel je een site voor met bijvoorbeeld verschillende lettertypen op elke pagina.

Het juiste ontwerp vertoont een synergie door de pagina's van een site. Het spreekt met één stem en zorgt voor visueel comfort en resonantie voor zijn gebruikers. Een slechte lay-out is een duidelijke deal-breaker voor je site en je merk.


Link niet naar sociale pagina's
Een andere gekke fout is om je site niet door te linken naar je socials. Social media buttons geven bezoekers eenvoudig toegang tot bedrijfspagina's op kanalen als Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube, etc.



Een aspect van sociale integratie is het delen van knoppen. Deze pictogrammen, die onder bloginhoud worden geplaatst, stellen gebruikers in staat om inhoudsstukken op hun sociale profielen te delen. De functie vereenvoudigt het delen van inhoud en helpt het bereik te vergroten.

Bij veel productbedrijven kunnen gebruikers inloggen met hun sociale profielen. Dit maakt het aanmeldingsproces eenvoudiger en gebruiksvriendelijker.

Het koppelen van sociale mediaplatforms is een essentiële strategie om meer volgers te krijgen, vertrouwen op te bouwen en geïntegreerde campagnes uit te voeren.




Ontbrekende contactgegevens
Er zijn een heleboel vragen die websitebezoekers hebben: productvragen, probleemoplossing, feedback, enz. Als er geen contactnummer of e-mailadres is, hebben ze geen andere keus dan weg te gaan en alternatieven te zoeken.





Geen leadmagneet
De meeste sitebezoekers zijn huiverig om hun contactgegevens te delen. Een freebie is een goede manier om een relatie te beginnen en een contactpersoon te verdienen.

De beste manier is om leadmagneten te zaaien: e-boeken, whitepapers, rapporten, videocursussen, sjablonen, handleidingen, origineel onderzoeken enz.